Monday 11 July 2011

Kenapa babi haram di makan???

Nk taw x kenapa?? Mybe ada yg kta…ala…babi nie mcm lembu jgk… Cuma kotor ja??? Hahahah…
Spa la yg kata cm2 kn?? Aku asa owg melayu xda kowt yg kata cm2…  salah ka klaw nk pegang babi??
Haram ka?? Pegang babi xharam… jz kna samak jela… babi nie boleh dikata najis jela… Cuma HARAM dimakan kecuali darurat… tu pn klaw da owg yg sgup mkn la… klaw darurat pn aku asas bila tgk video nie..xlalu kowt makan walupn darurat…  


teori mengapa??
Alasan sebagian orang bahwa diharamkannya daging babi adalah karena sebatas adanya penyakit dan cacing pita didalamnya, sehingga jika dapat diatasi dan dihilangkan baik penyakit atau cacing pitanya menjadikan daging babi halal boleh untuk dimakan, ini adalah alasan yang tidak benar. Justeru memakan daging babi berdasarkan penelitian diduga kuat akan menimbulkan hal yang disebutkan tadi, dan ini tentu menambah kuat akan keharaman memakannya.
Di dalam Al-Qur’an dijelaskan bahwa daging babi itu adalah rijsun (kotor) dan yang rijsun adalah haram harus dijauhi.



  Al Baqarah (2) : 173
:”Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah[108]. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.


                 aku bagi la video tok meyakinkan lagi.... bole tgk kt UTube...cacing pita


dan lagi... nie asanya owg bukan islam yg kaji nie??? try la tgk....bagi puas aty...




selamat menonton....=)

No comments:

Post a Comment