Monday 25 July 2011

Cara ganti puasa terbatal

SAYA kini berumur awal 20-an. Dulu ketika awal baligh dalam bulan Ramadan, saya pernah terangsang hingga keluar mani akibat melihat sesuatu yang engghairahkan.
Namun saya belum menggantikannya kerana ketika itu saya daif mengenai puasa, tetapi sekarang saya ingin menggantikannya. Bagaimana caranya? Perlukan saya berpuasa tiga bulan penuh atau menggandakannya? 


SYAUQI 
Terengganu
 





DENDA berupa fidyah perlu dibayar bagi seseorang yang melengah-lengahkan qada atau ganti puasa wajib tanpa keuzuran sehingga masuk bulan Ramadan tahun seterusnya. 

Di samping itu seseorang juga diwajibkan menggantikan puasa yang ditinggalkan atau yang terbatal. Termasuk batal puasa ialah mengeluarkan mani dengan sengaja ketika berpuasa akibat terangsang atau sebagainya. 

Bilangan hari di mana puasa terbatal yang perlu diganti. Umpamanya anda terbatal dua hari puasa ketika awal baligh akibat keluar mani dengan sengaja, ia perlu diganti sebanyak dua hari sebelum masuk bulan Ramadan tahun berikut. 

Jika puasa tidak diganti dan sudah masuk Ramadan tahun berikut anda perlu qada dan membayar fidyah iaitu sebanyak satu cupak beras bagi satu hari yang tidak diganti. 

Dalam kes anda, anda perlu bayar fidyah dua cupak beras. Berikutan kegagalan anda mengganti puasa dan membayar fidyah itu sehingga sekarang, banyak fidyah digandakan menurut perbezaan tahun dan jumlah hari tidak berpuasa. 

Katanya, sudah lima tahun anda tidak qada puasa itu sebanyak dua hari. Dengan itu banyak fidyah ialah 10 cupak beras, dua kali lima tahun.

sumber :Soal Jawab Agama myMetro

No comments:

Post a Comment